AMP står for Accelerated Mobile Pages. AMP er et open-source projekt, som har fået vind i ryggen af store spillere som fx Google. AMP blev indført for at komme langsomme mobile websites til livs, og give en bedre brugeroplevelse.
AMP-sider loades som regel på under ét sekund, og netop hastigheden er den UX parameter som er i fokus ved AMP.
Hvad er AMP?
AMP-sider er ekstra oprettede versioner af allerede eksisterende undersider. Her er tunge elementer som eksterne JavaScript og CSS-elementer fjernet og kun de absolut nødvendige elementer vises. Dette er for at benytte færrest mulige ressourcer, og dermed opnå en meget hurtigere version af din underside.
Da AMP først kom frem, var det primært rettet mediesider med indlæg, men eftersom AMP er blevet udviklet, kan det nu med fordel også benyttes på bl.a. e-commerce siderne.
Hvordan fungerer AMP?
AMP er bygget op omkring 3 kernekomponenter:
1. AMP-HTML
AMP-HTML er en udvidet form for HTML, specifikt til brug i oprettelsen af AMP-sider.
Man kan lynhurtig identificere AMP-HTML ved at kigge i toppen af dokumentet, hvor et lille lyn tydeliggøre at dette er AMP-HTML:
<html ⚡>
2. AMP-JavaScript
AMP har udviklet et decideret JavaScript bibliotek for at sikre en hurtig rendering på AMP HTML sider. Dette bibliotek har implementeret alle AMP’s best practices for at opnå en høj performance. Alle eksterne ressourcer vil blive loadet asynkront, så intet står i vejen for browserens rendering af undersiderne.
3. AMP-Cache
AMP Cache er et proxy-baseret netværk, som Google står for. Man kalder det derfor Google AMP Cache. Opfylder en AMP-side alle retningslinjerne for AMP, vil siden blive inkluderet i Google AMP Cache. Det betyder at når man tilgår siden, fra fx. Google, vil undersiden blive vist til brugeren næsten øjeblikkeligt.
En underside bliver kun cachet såfremt den bliver godkendt at det indbyggede valideringssystemet. Cachesystemet cacher udover selve undersiden også alle tilknyttede JavaScript-filer og billeder og leverer dem på siden med samme effektivitet som HTTP 2.0.
Sammenhængen mellem versionerne
AMP sider bør kunne tilgås ved at indsætte /amp/ i URL’en efter stien for den originale underside.
Man linker til AMP siden via et <link rel=”amphtml” href=”/link-til-amp-siden”>, dette gør Google opmærksom på at der findes en AMP version af undersiden.
På AMP siden laver man et canonical tag til original versionen:
<link rel=”canonical” href=”/link-til-original-siden”>, dette gør at Google kigger på original version, når indholdet af undersiden til evalueres, også der ikke opstår duplikeret indhold mellem de to versioner.
Doing AMP? Do it right.
Når man lægger kræfter og ressourcer i at bygge en AMP version af sie site, så kan man lige så godt gøre det rigtigt.
Det er vigtigt at ens AMP version af siden, ligner originale versionen. Det er klart, at mange features ikke er mulige at lave når man skal overholde AMP’s retningslinjer, men indholdet af siderne bør være meget ens, hvis ikke identiske.
Installerer man AMP via et plugin, er det ofte en skrabet version af originalen, som udelukkende har fokus på performance. Selvom AMP er performance fokuseret, så bør man ikke smide alle andre UX-elementer overbord. Det anbefales derfor at man bruger den nødvendige tid, og planlægger hvordan ens AMP-sider bør se ud.
AMP styrker din UX
En succesfuld implementering af AMP, kan være med til at øge tiden de besøgende bruger på websitet. Ifølge Google-sponsoreret research blev det påvist at en bruger i gennemsnittet bruger dobbelt så lang tid på et website med AMP i forhold til ikke-AMP-sider. På e-commerce sider, steg omsætningen i gennemsnit med 20%.
85% af alle udgivere rapporterer at de har oplevet en højere synlighed og højere CTR for deres AMP-sider. AMP kan derfor være et meget fordelagtigt projekt for alle med en hjemmeside.
AMP med SEO-briller.
AMP er ikke en direkte ranking faktor, men AMP kan hjælpe med en højere CTR og lavere bounce rate. Disse parameter er nogle Google benytter i forhold til Google RankBrain, hvilket kan have en indflydelse på de organiske placeringer.
Googles nyheds karruseller er dog reserveret til AMP-sider, hvorfor AMP-sider er vigtige for nyhedssider, som ønsker at ranke på søgeord, hvor denne feature bliver benyttet.
I november 2017 meldte Google ud at AMP resultater som differentiere sig for meget fra originalen, vil blive smidt ud af AMP karruseller.
Konklusion
AMP sider er fantastiske til øge brugeroplevelsen på mobilen. Det er vigtigt at AMP versionen ligner originalversionen meget, trods at man ikke benytter samme elementer. Implementere man AMP korrekt kan man nyde godt af de fordele, som et lynhurtigt website bringer, øget synlighed, time on site og omsætning. AMP har ikke en direkte SEO-effekt, men positive UX parameter kan spille en rolle i forhold til Google Rank Brain, hvilket kan betyde en højere placering.